Markhoor

Innoveren, waarom zou je? 5 belangrijke redenen

Innoveren, vernieuwen, het anders gaan doen. Of het nou om innoveren van je organisatie gaat of om innoveren van je product of dienst: Waarom zou je een nieuwe weg inslaan? 5 belangrijke redenen om te innoveren.

  1. Je wilt je bedrijf jong houden. Als mens lukt het ons niet om jong te blijven (hoogstens jong van geest). Maar een bedrijf kun je jong houden door te innoveren. Het blijkt dat bedrijven die innoveren hogere winsten scoren. Jonge bedrijven spreken blijkbaar meer tot de verbeelding.
  2. Je wilt ondernemer blijven en niet alleen bedrijfsleider zijn. Een ondernemer speelt in op kansen. En kansen zijn er genoeg. Er zijn maatschappelijke vraagstukken om op in te spelen, behoeften aan nieuwe producten en diensten of mogelijkheden tot een onderscheidend service-aanbod.
  3. Je resultaten vragen erom. Zo kun je geconfronteerd worden met dalende financiële resultaten. Of met problemen in de operatie (fouten, kosten). Of alarmerende signalen vanuit klanttevredenheid. Soms werkt het oplossen van dagelijkse problemen niet meer om toekomstige resultaten te verbeteren.
  4. Je voelt dat de tijd rijp is. Bij veel ondernemers / directeuren is dat moment “opeens” daar. Je voelt dat je bedrijf toe is aan een transitie. Je loopt lang genoeg mee om te weten dat je dit gevoel serieus moet nemen. Waarschijnlijk voel je instinctmatig aan dat je een of enkele problemen rigoureus moet aanpakken. Innoveren dus.
  5. Je ziet om je heen dat de markt verandert. Prijsdruk, toenemende concurrentie, veranderende klantwensen. Je wilt je bedrijf tijdig aanpassen zodat de continuïteit in dienstverlening en in werkgelegenheid kan worden gewaarborgd.

Back to Top